torsdag 1 november 2007

Den som gräver en grop

Inte ihjälslagen ännu


Det gick åt helvete. Jag hade fått tag på en mycket greppvänlig spade från ett trädgårdskjul tillhörande den lite mindre inbrottssäkra stugan i Tyresö. Ägarna verkade inte besökt sin sommarstuga sedan mitt strategiska övertag. Soffklädsen var fortfarande brun av blod och O´Hoj med chockladsmak. Jag mös åt jaktminnet, blev perverst upphetsad och lämnade lite sperma att blanda sig med det bruna. Avsaknaden av bakteriell tillväxt förvånade mig. O´Hoj är alltså inte bara det ledande märket inom livsmedelskategorin toppingsåser utan även en utmärkt balsameringsvätska. Anteckna det.

En bra stund efter skymmning och med Tyresö och skogsminnen i ryggen gick jag från Slussen till Hornstull med Västerbron i sikte. Denna desperata symbol för brustna hjärtan, missriktad ilska och allmän dumhet expanderade ljudet av kokande vatten i min hjärna när jag med spaden över axeln marscherade över bron mot Rålambshovsparken. Jag kom aldrig ända fram. Troligtvis en busschauför hade informerat rättsväsendets smutsiga och batongglada arm att en yxman stampade fram över Västerbron. Några hundra meter innan maratonlöparens mardröm led mot sitt slut blev jag genom ett milt övergrepp instoppad i baksätet på en polisbil.

Innan övergreppet hade jag skällt ut de två bredbenta klossarna och höll i retrospekt, en kanske lite väl högljud lektion, i de uppenbara skillnaderna mellan huggblad och grävblad. De hade nog bestämt sig redan innan men självkritiskt får jag erkänna att jag kanske skulle hållit en lite lägre profil. I handfängsel fick jag sedan skjuts till polishuset på Kungsholmen. Som hämnd pissade jag ner mig och den angenäma sältan spred sig som klossarnas svordomar i bilen.

Väl framme begrep jag att det var lönnlöst att göra motstånd. Som ett kastrerat amputerat lejon på Sobril lämnade jag ifrån mig småskrammel, skosnören och livrem och hänvisades till en fyllecell. Klockan var närmare morgon än natt och endast ett par sömnlösa idioter hördes dunka huvudet i väggen. Efter ett antal obarmhärtligt frustrerande timmar blev jag utsläppt men spaden var "försvunnen". Min tid är värdefull så jag lät det vara gott så. Spadar finns det fler av.

Inga kommentarer: